Jak odchudzić codzienne potrawy?

Aby zdrowiej żyć, zgubić kilka zbędnych kilogramów i poczuć się po prostu lepiej, wcale nie trzeba drastycznie zmieniać diety i nawyków żywieniowych. Im większe zmiany, tym trudniejsze do utrzymania ich efekty. Zdrowe odżywianie można wypracować małymi kroczkami, dokonując niewielkich zmian.

Nasze codzienne odżywianie nie zawsze jest zdrowe i wartościowe. Niestety, tradycyjna polska kuchnia, która króluje na naszych stołach, jest tak samo smaczna, jak ciężka, tłusta i wysokokaloryczna. Warto ją nieco odchudzić, dzięki czemu obniżymy ilość przyswajanych kalorii, a jednocześnie zadbamy o własne zdrowie. Od czego zacząć? Po pierwsze – zamień białe pieczywo na ciemne, które jest bardziej wartościowe. Razowy chleb czy bułki zawierają węglowodany złożone, które dłużej rozkładane są w przewodzie pokarmowym, co na wiele godzin zapewnia uczucie sytości. Zwiększ też ilość warzyw i owoców w diecie. Podczas obiadu największą porcją powinna być porcja surówki, a nie ziemniaków. Surówka jest niskokaloryczna i sprawia, że nie damy rady zjeść zbyt dużo.

Zamień puste kalorie na zdrowie

Dobrym sposobem na obniżenie kaloryczności potraw jest rezygnacja ze śmietany, majonezu czy nadmiaru oleju. Można je zamienić na naturalny jogurt lub ocet jabłkowy, na bazie których można robić równie smaczne i o wiele zdrowsze sosy. Zrezygnuj też ze słodkich, zwłaszcza gazowanych napojów. Zawierają nie tylko sporo cukru, ale też potężne ilości chemii. Butelka coli może mieć tyle kalorii co duży kotlet schabowy, a przecież wypijamy ja mimochodem, nie wliczając tych kalorii do dziennego bilansu energetycznego. Najlepszym napojem dla każdego jest zwykła niegazowana woda – nie ma kalorii, jest naturalna i doskonale nawadnia organizm. Szklanka wody przed posiłkiem też pozwala na obniżenie jego kaloryczności – bo zjemy po prostu sporo mniej.

Zapomnij o smażeniu

Odchudzając codzienne potrawy warto nie tylko eliminować tłuszcz czy cukier, ale też zmienić sposób ich przygotowywania. Najtłustszym sposobem przygotowywania potraw jest ich smażenie na tłuszczu. Warto z niego zrezygnować i wybrać potrawy grillowane czy gotowane na parze. Będą równie smaczne, ale nie będą ociekać niezdrowym tłuszczem. Ich wartość kaloryczna też będzie zdecydowanie niższa.

Continue Reading

Kiepski stan zdrowia? To może być stres

Wiele dolegliwości, jakie pojawiają się ze strony naszego organizmu, może być sygnałem, że jesteśmy zbyt obciążeni stresem. Nasze negatywne emocje i napięcie nerwowe przekładają się bowiem na całkiem fizyczne odczucia. Długotrwały stres może nawet prowadzić do poważnych chorób.

Życie w stresie nie jest w dzisiejszych czasach niczym szczególnym. Stresujemy się w domu, w pracy czy w szkole. Niestety, ma to dość zgubne skutki dla naszego organizmu. Ciągłe napięcie powoduje rozregulowanie wielu układów wewnętrznych. Jak może objawiać się nadmiar stresu? Są to przede wszystkim bóle głowy, bóle brzucha, dolegliwości ze strony układu pokarmowego, problemy ze snem, trudności z koncentracją, zawroty głowy, nudności. Jeżeli stres jest długotrwały, z tych objawów mogą wykluć się poważne choroby. Osoby żyjące w stresie są bardziej podatne na wystąpienie chorób układu krążenia, choroby wieńcowej, miażdżycy czy zawału serca.

Jak obniżyć poziom stresu i napięcia?

Stresu z naszego życia raczej nie wyeliminujemy, warto natomiast nauczyć się radzić sobie z nim w taki sposób, by jak najmniej szkodził naszemu zdrowiu. Jak to zrobić? Dobrym sposobem jest ruch, aktywność fizyczna, ćwiczenia – pomagają rozładować negatywne emocje, a wraz z wylewanym potem uchodzi z naszego ciała napięcie. Warto też włączyć do codziennej diety produkty bogate w magnez oraz witaminę B6, które działają ochronnie na nasz układ pokarmowy. Kostka gorzkiej czekolady czy świeży banan powinny stać się dobrym codziennym zwyczajem. Bardzo ważny jest też zdrowy sen. Liczy się zarówno ilość, jak i jakość. Osoby niewyspane są rozdrażnione i bardziej denerwują się w sytuacjach stresowych. Można też poszukać dla siebie odpowiednich technik relaksacyjnych – może to być joga, ćwiczenia oddechowe lub cokolwiek, co pozwala na odprężenie i zrelaksowanie. Jeśli zwiększysz u siebie odporność na stres, nie będziesz narażony na jego negatywne i zgubne działanie.

Continue Reading

Profilaktyka lepsza od leczenia

O tym, że lepiej zapobiegać niż leczyć, głośno mówili już starożytni medycy z Hipokratesem na czele. Niestety, choć żyjemy już w zupełnie innych czasach, nadal mało uwagi poświęcamy naszemu zdrowiu. Tymczasem odpowiednia profilaktyka pozwala na uniknięcie lub znaczne obniżenie ryzyka wystąpienia bardzo wielu chorób.

Zapobieganie chorobom może być elementem zdrowego trybu życia. Dlatego warto zadbać o siebie wtedy, gdy jesteśmy zdrowi. Gdy pojawiają się pierwsze dolegliwości, na uniknięcie choroby jest już najczęściej za późno. Wiele chorych cierpiących na cukrzycę, choroby serca, nadciśnienie, problemy z wątrobą czy z układem pokarmowym pluje sobie w brodę, że prowadziło niezdrowy tryb życia. Niestety, zwykle takie otrzeźwienie przychodzi co najmniej kilka lat za późno.

Po pierwsze – bogata i zróżnicowana dieta

Najważniejszym elementem zdrowego trybu życia powinna być prawidłowa, zróżnicowana i bogata w składniki odżywcze dieta. Obniża ona ryzyko wystąpienia naprawdę sporej ilości chorób. Organizm, który przez wiele lat jest zaśmiecany kiepskim jedzeniem, prędzej czy później zacznie szwankować. Podstawą zdrowego odżywiania powinny być warzywa i owoce, pełnowartościowe produkty zbożowe oraz nabiał i chude mięso. Posiłki powinny być zróżnicowane, przygotowywane z niewielka ilością tłuszczu. Warto też ograniczyć spożycie soli i cukru, gdyż bardzo szybko ich nadmiar powoduje zdrowotne konsekwencje.

Po drugie – jakakolwiek aktywność fizyczna

Drugim, bardzo ważnym elementem profilaktyki, jest aktywność fizyczna. Nie bez powodu większość lekarzy zaleca swoim pacjentom ruch. Nie muszą to być zaawansowane treningi czy wyciskanie siódmych potów na siłowni. Chodzi przede wszystkim o regularność – wystarczy spacer na świeżym powietrzu, jazda na rowerze czy pływanie na basenie. Na pewno każdy znajdzie na to czas – kilka godzin w tygodniu to niewiele w porównaniu do zysków, jakie można mieć ze zdrowego ruchu: lepszej kondycji, zwiększonej odporności i wydajności organizmu.

Continue Reading

Olej kokosowy

Olej kokosowy robi prawdziwą furorę w dziedzinie zdrowego odżywiania. Nic w tym dziwnego – to jeden z najzdrowszych olejów, który można wykorzystać zarówno w kuchni, jak i zamiennik wielu kosmetyków.

Olej kokosowy uzyskiwany jest z miąższu orzecha kokosowego. Najlepszy i najbardziej korzystny dla zdrowia jest olej nierafinowany, który swoim wyglądem i konsystencją przypomina białe masło lub smalec. Taki olej kokosowy jest doskonały jako dodatek do wielu potraw, można go też używać jako zamiennik dla masła. Dobry olej kokosowy można kupić przede wszystkim w sklepach ze zdrową żywnością, wtedy można mieć pewność, że jest to produkt w pełni naturalny i certyfikowany.

Cenne właściwości oleju

Olej kokosowy ma mnóstwo cennych wartości odżywczych – zawiera szereg witamin i minerałów, a także całkiem sporo dobrych kwasów tłuszczowych. Jest też bogatym źródłem przeciwutleniaczy, które w naszym organizmie zwalczają wolne rodniki, odpowiedzialne za wiele chorób, efekty starzenia i kiepską kondycję. Regularne stosowanie oleju kokosowego poprawia stan zdrowia, wzmacnia odporność, uzupełnia niedobory witamin i minerałów. Olej kokosowy obniża ciśnienie krwi i poziom cholesterolu, działa ochronnie na cały układ krwionośny i wspiera pracę serca.

Kosmetyk i substancja lecznicza

Nierafinowany olej kokosowy można stosować też zewnętrznie zamiast balsamu do ciała. Doskonale nawilża i uelastycznia skórę, dostarczając jej mnóstwa cennych substancji odżywczych. Ale to nie wszystko, olej kokosowy ma również właściwości przeciwzapalne, można więc go stosować jako środek łagodzący na podrażnienia skóry, alergiczną pokrzywkę, owrzodzenia, wypryski, a nawet na trądzik. W przypadku tego ostatniego można uzyskać naprawdę świetne efekty – olej kokosowy oczyszcza skórę z nadmiaru sebum oraz działa niszcząco na bakterie, które namnażając się powodują zatykanie ujścia gruczołów łojowych i powstawanie mało efektownych krostek.

Continue Reading

Najlepsze antybiotyki produkuje natura

Ciągły pośpiech, niewłaściwa dieta, stres, brak witamin i zanieczyszczone środowisko – to tylko niektóre czynniki, które powodują, że Twój organizm jest osłabiony i nie jest w stanie skutecznie zwalczać wszystkich drobnoustrojów, które atakują go z różnych stron. Leki i suplementy diety, choć działają, mogą mieć także skutki uboczne. Dlatego zawsze, jeśli tylko jest taka możliwość, warto sięgać po specyfiki z naturalnej apteki.

Układ odpornościowy można wzmocnić na różnorakie sposoby. Niestety, najczęściej sięgamy po leki. Podczas zakażeń bakteryjnych najczęściej lekarze włączają antybiotyki, gdyż działają szybko i skutecznie. Zapominamy jednak, że antybiotyki mogą też niwelować naturalną florę bakteryjna naszych organizmów. Zamiast faszerować się sztucznymi specyfikami, warto postawić na naturalne produkty, które mają wyjątkowe działanie prozdrowotne. W tym celu dobrze jest sięgnąć do metod naszych babć oraz do medycyny ludowej, która od stuleci świetnie radzi sobie z mniej lub bardziej poważnymi dolegliwościami. Jakie produkty wzmacniają odpornośc?

Czosnek – jest jednym z najsilniejszych naturalnych antybiotyków. Nie bez powodu nasze babcie każą nam go jeść w stanach osłabienia organizmu czy podczas grypy i przeziębienia. Czosnek łagodzi stany zapalne wewnątrz organizmu, działa bakteriobójczo i antywirusowo, obniża ciśnienie krwi oraz niszczy pasożyty układu pokarmowego.

Chrzan – jest prawdziwą bombą witaminową, dlatego warto jeść go często dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Działa antywirusowo i bakteriobójczo, stosowany jest w celach leczniczych przy przeziębieniach, infekcjach i dolegliwościach ze strony górnych dróg oddechowych.

Imbir- jego właściwości lecznicze od dawna wykorzystywali mieszkańcy Azji. Choć w naszej kuchni nadal wykorzystujemy go dość rzadko, warto poznać jego wpływ na nasze zdrowie. Imbir wykazuje działanie zbliżone do popularnej aspiryny. Działa przeciwzapalnie, ma działanie rozgrzewające, przynosi ulgę w bólach mięśniowo-stawowych, a także korzystnie wpływa na pracę układu pokarmowego, łagodząc mdłości, nudności i zaburzenia trawienia.

Continue Reading

Pomóż swojej wątrobie

500 rożnych funkcji – tyle do zrobienia ma nasza wątroba. Nic więc dziwnego, że czasami zdarza się jej szwankować czy buntować. Wątroba, choć jedną z jej głównych funkcji jest oczyszczanie naszego organizmu z toksyn, czasami sama potrzebuje oczyszczenia. Warto o nią dbać. Jeśli przestanie sprawnie pracować, nasz organizm zacznie chorować.

Wątroba jest jednym z najważniejszych narządów w naszym organizmie. To właśnie ona oczyszcza nasz organizm z toksyn, neutralizuje szkodliwe produkty przemiany materii, pochodzące z pożywienia, oczyszcza krew i usprawnia pracę układu krążenia. Mnóstwo enzymów, które odpowiadają za prace przeróżnych narządów, nawet tych bardzo oddalonych od wątroby, jak na przykład oczy, produkowanych jest właśnie w wątrobie. Co więcej, wątroba ma wyjątkowe właściwości, jakich nie mają żadne inne narządy. Jeśli jest uszkodzona, potrafi nawet w połowie zregenerować się sama, bez żadnej ingerencji z zewnątrz. Można tez wyciąć spory jej fragment, nawet jedną czwartą (w sytuacji, gdy potrzebny jest przeszczep), a ona i tak szybko powróci do swojego rozmiaru i kształtu. Niestety, pomimo tych cudownych właściwości, wątroba nie jest niezniszczalna. Szkodzimy jej każdego dnia, niewłaściwie się odżywiając, nadużywając używek, leków, a nawet żyjąc w toksycznym, skażonym środowisku.

Wątrobie zwykle szkodzisz sam

Wątrobie szkodzi całkiem wiele czynników. Przede wszystkim – kiepska dieta. Jeśli jest bogata w nadmiar tłuszczy lub produktów wysoko przetworzonych, nie trzeba długi czekać, by zaczęła pracować nieprawidłowo. I w tej kwestii nie należy wierzyć reklamom cudownych specyfików, które są dostępne bez recepty. Ich producenci obiecują szybką regenerację wątroby i zapewniają, że podczas przyjmowania tego czy tamtego suplementu, można odżywiać się jak dusza zapragnie, także bardzo obficie i tłusto. W rzeczywistości jednak żaden suplement nie pomoże, jeśli o wątrobę nie będziemy po prostu dbać.

Continue Reading

Mięso, w którym niewiele mięsa

Dobrej jakości wędlina powinna być wykonana w stu procentach z mięsa. Tymczasem w rzeczywistości możemy takiej wręcz ze świecą szukać, a i tak jest duże prawdopodobieństwo, że w większości sklepów nie znajdziemy produktu spełniającego nasze oczekiwania. Niestety, sprzedawcy najczęściej oferują nam produkty mięsopodobne.

Niemal powszechną praktyką wśród producentów wędlin jest uzyskiwanie z kilograma mięsa półtora czy dwóch kilogramów szynki gotowej do sprzedaży. Cudowne rozmnożenie? Nic z tych rzeczy. Mięso jest szprycowane wieloma substancjami, które mają za zadanie zwiększyć objętość i wagę produktu, zadbać o jego apetyczny kolor czy aromatyczny zapach, a także sprawić, by miało dłuższy termin przydatności do spożycia. Tego rodzaju praktyki stosowane są zarówno przy wytwarzaniu wędlin, jak i przygotowywaniu do sprzedaży porcji mięsa. Wieprzowina czy drób, szczególnie w sklepach wielkopowierzchniowych, są odpowiednio przygotowywane, by wyglądały jak najapetyczniej i zachęcały do zakupu.

Pakowanie chemii w mięso nie jest zabronione

Każdy z nas, jako świadomy konsument, powinien dokładnie czytać etykiety produktów w poszukiwaniu chemii i konserwantów. Dlaczego? Bo proces faszerowania mięsa jest w stu procentach legalny. Nie ma żadnych uregulowań prawnych, które zakazywałyby producentom takich praktyk. Niewielkie, tradycyjnie produkujące zakłady, z tony mięsa wytwarzają 700 kg wędlin, natomiast wielkie zakłady mięsne wytwarzają z jednej tony aż dwie tony gotowych produktów wędliniarskich. Dla nich to czysty zysk, a dla naszego zdrowia zysk żaden. Jedynym obowiązkiem producentów jest umieszczanie informacji o składzie wędliny na opakowaniu. A że jest to w połowie woda, chemia, konserwanty czy polepszacze smaku – tego nikt nie reguluje i nie kontroluje. Warto zauważyć, że takie wędliny są też sztucznie wędzone – nie w dymie wędzarniczym w wędzarni, tylko w specjalnym płynie, który ma nadać produktom wędzony smak. Sztuczne wędzenie pakuje do takich wędlin jeszcze więcej chemii. Wielu konsumentów chętnie kupuje wędzoną szynkę czy kiełbasę, nie mając świadomości, że wędliny te dymu prawdziwej, tradycyjnej wędzarni nie uświadczyły.

Continue Reading

Nadmiar cholesterolu szkodzi

Niewłaściwe odżywianie, brak ruchu, a nawet stres mogą być powodem podwyższonego poziomu cholesterolu we krwi. Nie jest to stan prawidłowy, dlatego warto regularnie przeprowadzać badania krwi i w przypadku stwierdzenia hipercholesterolemii, podjąć działania w celu jej obniżenia.

Mało kto wie, że cholesterol może być dobry i zły. Dobry cholesterol o nazwie HDL jest dla naszego organizmu wskazany, natomiast uważać należy na cholesterol o nazwie LDL. To właśnie on jest jedną z przyczyn choroby wieńcowej i innych chorób serca, a także nadciśnienia czy miażdżycy. Ta ostatnia polega na odkładaniu się blaszek miażdżycowych w świetle naczyń krwionośnych. Przez to krew nie może swobodnie płynąć i zwiększa się ciśnienie, co powoduje wiele dodatkowych dolegliwości.

Na cholesterol pracujesz sobie sam

Na nadmiar cholesterolu zwykle pracujemy sobie sami, jest on bowiem efektem przede wszystkim złej diety, bogatej w mało wartościowe tłuszcze, sól, cukier i produkty mocno przetworzone. Jeśli badanie poziomu cholesterolu wykaże stan ponad normę, warto zacząć właśnie od zmiany nawyków żywieniowych. Są co prawda środki, które farmakologicznie obniżają poziom cholesterolu we krwi, jednak warto potraktować je jako ostateczność. Kto raz zacznie przyjmować takie leki, będzie musiał najprawdopodobniej brać je już zawsze.

Dieta antycholesterolowa

Najlepszym sposobem na obniżenie poziomu cholesterolu jest wprowadzenie do codziennej diety pełnowartościowych produktów – ciemnego pieczywa, ryż, kasz, makaronów, a także owoców, warzyw i chudego nabiału. Warto też zmienić sposób przygotowywania potraw – zamiast smażenia czy duszenia, lepiej jest postawić na grillowanie lub gotowanie na parze. W ten sposób można przygotować posiłki bez konieczności dodawania do nich tłuszczu. Po kilku tygodniach od takiej zmiany diety warto jeszcze raz zrobić badanie poziomu cholesterolu – powinien być zdecydowanie niższy niż wcześniej. Oczywiście, dieta antycholesterolowa nie jest środkiem krótkotrwałym, powinniśmy ją stosować już zawsze jako najlepsza profilaktykę przeciw złemu i groźnemu cholesterolowi.

Continue Reading

Ocet jabłkowy – wyjątkowo zdrowy i skuteczny na odchudzanie

Ocet jabłkowy to produkt, który w ostatnim czasie powraca do łask. Sięgają po niego miłośnicy zdrowego odżywiania oraz osoby, które są na diecie odchudzającej. Ocet ma mnóstwo właściwości prozdrowotnych, dzięki czemu jego regularne picie może przynieść mnóstwo korzyści naszemu organizmowi.

Ocet jabłkowy to siła jabłek w zwielokrotnionej dawce. Zawiera mnóstwo cennych substancji aktywnych, które mają korzystny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. W jego skład wchodzi kompleks witamin i minerałów, mnóstwo przeciwutleniaczy i pektyn oraz cennych kwasów. Ocet jabłkowy już przed wiekami zalecany był jako panaceum na wiele chorób, a także stosowany jako źródło energii i witalności. Ocet jabłkowy jest doskonałym wsparciem na diecie odchudzającej. Przyspiesza komórkowe spalanie tłuszczu, podkręca metabolizm, a także zawiera sporo pektyn, które pęcznieją w żołądku i zapewniają uczucie sytości. Ocet jabłkowy ma tez wiele cennych substancji, dzięki którym podczas odchudzania można zapobiec niedoborom witaminowo-minerałowym.

Nie każdy ocet jest tak samo dobry

Jak pic ocet jabłkowy? Przede wszystkim ostrożnie – jego stosowanie nie polega na piciu stężonego produktu. Wystarczy łyżeczka od herbaty octu jabłkowego rozpuszczona w szklance letniej wody. Taką miksturę warto pić codziennie o poranku, przed pierwszym posiłkiem. Ocet podkręci metabolizm, przyspieszy spalanie tłuszczu, a jednocześnie dostarczy wielu cennych substancji prozdrowotnych. Można też ocet jabłkowy dodawać do codziennych posiłków- sałatek, past kanapkowych, dań na ciepło. Jaki ocet kupić. Powinien to być produkt nierafinowany i niepasteryzowany, gdyż taki zawiera najwięcej substancji odżywczych. Dobry ocet jabłkowy jest ciemny, nieprzejrzysty, a na dnie ma naturalnie wytrącony osad. Tanie, przejrzyste i jasne octy jabłkowe nie są produktami pełnowartościowymi, gdyż przechodzą proces pasteryzacji i filtrowania, przez co tracą większość swoich prozdrowotnych składników.

Continue Reading

Dobre tłuszcze – potrzebne w diecie

Choć tłuszcz i odchudzanie w jednym zdaniu niekoniecznie do siebie pasują, w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Oprócz niezdrowych tłuszczów, które należy z diety wyeliminować, są też tłuszcze korzystne dla naszego zdrowia, które wręcz powinniśmy jeść w odpowiednich ilościach.

Nie każdy tłuszcz jest zły i warto nauczyć się to rozróżniać. Zdecydowanie niewskazane są tłuste mięsa, smażone i ociekające tłuszczem potrawy czy sałatki pełne niezdrowego majonezu. Są jednak tłuszcze, które jeść powinniśmy. Są to nienasycone kwasy tłuszczowe, które można znaleźć w wielu produktach żywnościowych. Ich spożywanie jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu – wspomagają pracę serca i układu krwionośnego, są też niezbędne do sprawnej pracy naszego mózgu. Tłuszcz jest też potrzebny w wielu przemianach metabolicznych – przykładowo: są witaminy, które są rozpuszczalne w tłuszczu. Nasz organizm ich nie przyswoi, jeśli będzie miał do dyspozycji wyłącznie wodę.

Ryby morskie włącz do diety koniecznie

Gdzie znajdziemy dobre tłuszcze? Do wyboru jest naprawdę sporo. Przede wszystkim ryby morskie, takie jak łosoś, tuńczyk czy flądra. Są tłuste, a co za tym idzie, dość kaloryczne, ale ich jedzenie nie powinno powodować wyrzutów sumienia. Ryby są bogate w kwasy Omega-3 i Omega-6, które wspomagając nasz układ krwionośny i odpornościowy. Ryby dostarczają tez wielu witamin i minerałów, a także aminokwasów, które są w naszej diecie niezbędne.

Oliwa z oliwek i orzechy

Dobrym tłuszczem są też zdrowe oleje, takie jak oliwa z oliwek czy coraz popularniejszy w ostatnim czasie olej kokosowy. Są to w pełni naturalne, roślinne produkty, pełne wyjątkowych właściwości prozdrowotnych. Kilka kropel do sałatki czy innych potraw zdecydowanie wzbogaci wartości odżywcze. Warto też pamiętać o orzechach – są wyjątkowo kaloryczne, bo bogate w dobre tłuszcze. Warto jednak raz na jakiś czas schrupać garść orzechów laskowych, brazylijskich czy macadamia. Oprócz tłuszczu zawierają bowiem sporo cennych substancji, które poprawiają pracę mózgu i układu nerwowego, wspierają układ krążenia, a także mają świetny wpływ na wiele innych narządów.

Continue Reading